Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Monday, August 1, 2011

1 Ogos, 1 Ramadan, 1 Tahun

bismillah

assalamualaikum dan salam sejahtera.

segala puji hanya bagi Dia pencipta langit dan bumi dan segala yang ada diantara keduanya..

pada tarikh ini maka genaplah 1 tahun blog ini disiarkan..1 tahun hijrah.

maka ingin ku muhasabah semula..kenapa aku buat benda ni?

pertama skali adalah kerana aku ingin belajar..u know when we write or talk about anything, we have to have the knowledge about it first. and alhmdulillah, sepanjang aku menulis, banyak yang aku belajar. walaupun setiap kali nak tulis petikan quran, aku kene bukak quran, kadang2 google for them. I learned a lot a lot when I read others blog too. terutama pak sheikh hebat tu. namun tak dilupakan blog kawan2 lain. walaupun kadang2 entri depa simple je tapi ia menusuk ke hati. maybe sbb ia pun mmg datang dari hati..

secondly, I am doing this because of my belief. I believe that Islam is the best thing I have and I want to share it with everyone. and blogging is one of the way.bak kata sheikh maududi ini dikira sebagai Syahadatul Haq (SH) qauliyyah. nak tau ape itu SH ni, ha kne la baca bukunya or datang dengar kupasan buku tu. ia mmg best but berat tp beratnya itu tidak boleh dijadikan alasan bahawa ia tidak benar dan malaslah nak amik port tentangnya. insyaAllah aku akan try sedikit demi sedikit untuk melaksanakan SH aku dari segala sudut yang aku mampu. kepada sesiapa yang tahu SH ni ape, jomla kita buat sama2..sama2 kan seronok? sama2..mengejar mimpi..sama2..gunung di daki cewah ;)

seterusnya, setahun berlalu namun hanya ada 45 posts. meaning what? I still did not spend enough time doing this compared to the Facebook. kat sana dah macam2 ada sebab yelah..its for fun kan? abih tu buat ni tak fun? fun jugak..cuma takleh stalk2 org..takleh kacau2 status org..tak jumpa ramai sgt org..bla bla bla..semuanya sebab orang.. abihtu kenapa kalau sebab org? ntah aku pun tak tau ape point aku yang ni..haha..sape tahu?

btw, dalam posts aku ni, ada yang aku tulis sendiri, ada yang adaptasi dari post org aku tulis from my point of view, ada yang idea org nak baca pasal apa then aku tuliskan..walaupun begitu ramai yang cakap tulislah apa2 yang aku nak tulis..bukan tulis apa yang org nak. ye ke? ke kene tulis apa y org nak baca? maybe yang terbaik ialah tulis ttg apa yg org nak baca, tp melalui hati dan fikiranku sendiri, dengan pendapat dan sentuhanku sendiri. kot?

kenapa kena ada sendiri tu? nape tak ikut je orang? sebab kalau aku sama je dgn org lain, maka tidaklah aku ini menjadi pulau di lautan, hanyutlah aku bersama arus deras duniawi, tidaklah aku mengubah dunia. aku yakin itu pak Sallahudin al Ayubi itu lain..aku percaya mas Muhammad si pembuka itu different. setiap dari kita ini unik, berbeza dalam serupa. dan setiap dari kita adalah khalifah. as a khalifah, we have to do something. rule something atleast diri dan keluarga kita. bak kata Soldier of Allah it is either we make history, or we became history.

mudah2an kita menjadi muslim yang sentiasa check and balance, sentiasa muhasabah diri bimbang andai langkah2 bakal terpijak duri, risau kain tersangkut dan koyak dalam berkelana namun tetap berjalan berharap akan sampai jua ke destinasi abadi..mudah2an seperti itulah taqwa kita.

to all readers (if any), silakan memberi kritikan dan cadangan untuk penambahbaikan sposendua ini. dari apa aspek sahaja..teknikal dan isi. warna dan lagu. part macho tu mmg takleh improve dah..macho tahap maximum dah tu ;p

wassalam

2 comments:

  1. hepy 1st anniversary to sposendua blogspot! heee.. =)
    selamat menjalani ibadah puasa akem..semoga sentiasa dalam rahmat & redhaNya..insyaAllah...

    -lia-

    ReplyDelete