Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Tuesday, August 30, 2011

Tarbiyah Ramadan

bismillah..

hari ini adalah 1 Syawal 1432H. bermaksud sebulan yang lepas adalah 1 Ramadan 1432H.

Ramadan adalah satu bulan yang Allah wajibkan kita semua berpuasa seperti mana orang2 dahulu berpuasa...mudah2an kita mendapat taqwa.

Ramadan kali ini mengajar aku satu perkara yang aku kira sangat bernilai dalam hidup ini. Sebelum Ramadan aku mendengar satu tazkirah persiapan diri menghadapi ramadan oleh seorang sheikh (boleh baca sharing aku dibawah dalam bahas inggeris yg agak sukar difahami ;p) bahawasanya puasa dalam bulan ramadan ini adalah merupakan satu level lebih tinggi dalam kita menjadi hamba kepada Allah..

dalam sebuah hadith qudsi, He said in a hadith from His messenger peace be upon him, "Every act of man is for him except fasting, it is done for My (Allah's) sake and I will give reward for it. The breath of a faster is sweeter to Allah than the fragrance of musk." (Bukhari and Muslim)

kalau selama ini kita apa yang kita lakukan adalah untuk diri sendiri....namun berpuasa adalah dilakukan untuk Dia..iaitu mengajar kita untuk meninggalkan apa yang kita mahu, kerana kemahuanNya. bererti kita akan kena meninggalkan makan, minum, kemahuan terhadap isteri, lagha2, main game dll demi untuk mendapatkan keredhaan Kekasih agung..

ini satu pengajaran yang lain dari apa yg aku dapat selama 25 tahun aku hidup. selama ini aku berpuasa di siang hari, namun lebih2 lg terikut nafsu makan di malam hari. berbagai juadah yg sangat teringin nak makan waktu bulan puasa, dilangsaikan semuanya sewaktu berbuka..tak tahu lah dari mana datangnya keinginan terhadap kueh2 dan lauk2 yg 'rare' tu sewaktu ramadan. time ni lah nak rasa ikan bakar lah..kueh lompat tikam blakang member lah.. murtabak arnab lah..haish pelik2..bersyukur sgt aku melalui ramadan di negara orang ni tanpa ada bazar ramadan..takdela teringin macam2 sangat..

walaubagaimanapun selalunya di masjid tempat berbuka orang2 bujang macam kami ni, juga dihidangkan makanan yg tidak kurang mencabarnya..nasi briyani lah nasi minyak lah dengan ayam dan kambing bakar..tahu jelah taste org middle east (yg majority dan merupakan tukang prepare slalunya)..namun kali ini aku mengambil keputusan untuk tidak menyertai mereka lansung walaupun sekali demi mengajar nafsu aku yg sangat selalu alah pada MAKANAN.

kalau selama ini senang sgt akal dan hati aku berkata bahawa org itu dan org ini kena kurangkan main game, kena jaga adab berkawan lelaki perempuan, kena menutup aurat dan macam2 lagi lah, kali aku kena kata pada diri untuk kurangkan makan dan kawal nafsu. lalu aku mengambil institusi Ramadan utk menjadi medan tarbiyah aku mengawal nafsu makan..demi kesihatan aku, dan bak kata ust hasrizal: demi dakwah jangka panjang.

inilah sedikit gambaran hasil aku belajar untuk benar2 'berpuasa' tahun ini..

gambar kiri tu adalah berusia kira2 3 bulan lepas dan gambar kanan berusia kira2 3-4 jam lalu..dengan bantuan lighting dan angle camera yang cantek membuatkan aku kelihatan agak kecil..alhmdulillah.. walaupun masih lagi belum sampai ke tahap berat badan ideal (looong way to go), namun it is a pretty good start. it was not easy though.. terpaksa menolak hidangan2 lazat dan menyelerakan, mkn hanya benda2 asas utk hidup, joging sket2 (tak larat byk2 sbb puasa..alasan kan..), dan terpaksa bertahan dengan ajakan2 pegawai2 MSD di Chicago yang bila2 masa boleh men'jeopardize'kan keazaman ku..mula2 tu sampai terjaga dari tidur tgh mlm sebab lapar..tp lama2 perut(yg dlm badan bukan yg kelihatan diluar) tu mengecik (bak kata org tu) menyebabkan tak la lapar sgt dah...lgpun puasa mmgla lapar kan?

hari ini 1 Syawal 1432h, mudah2an aku istiqamah sehingga ke hari2 seterusnya dalam mengawal nafsu aku ini dalam usaha utk aku menjadi insan yang lebih bertaqwa hasil tarbiyah ramadan kali ini. tolong doakan skali ye?


gambar kanan tu adalah gambar waktu aku mula2 dtg ke US ni..aku kelihatan lebih macho berbanding dulu sebab ada janggut yg menghiasi daguku..thanks to tukang gunting Sufi yang telah men'trim' janggutku sampai nipis camtu..dan mungkin sebab belah kiri camera 5MP (iphone 4) dan belah kanan hanya 2MP (iphone 3G). dan mungkin juga baju berwarna biru yg kak Sila buatkan utk aku hujung tahun lepas utk kenduri kakngah.. ape2pun both gambar macho kan? (ok paragraph ni hanya utk memanjangkan lg post kali ni..sila ameen atau abaikan saja)

moga tarbiyah ramadan untuk aku kali ini mengubah, membentuk dan mengawal nafsu aku terhadap makanan...kalau anda ada perubahan2 yang perlu anda buat, anda juga pasti boleh lakukannya! mari bersama kita improve diri dari sehari ke sehari untuk menjadi hamba Allah yang lebih cemerlang sampailah hari Dia memanggil kita kembali bertemuNya nanti.

wallahu a'lam

8 comments:

  1. haha, I totally understand what you're saying... It's probably one of the biggest struggles of Ramadan, to not overeat (particularly when it comes to buka puasa with Indonesian sweets, personally). InsyaAllah we are able to keep up the progress we've made in Ramadan, in terms of food and otherwise.

    ReplyDelete
  2. Lol you can understand what I'm saying despite of my chaos Malay language ;p

    well, I have to agree Indonesian dishes are one of the best we can get here in the US. every time MISG n IMSA do programs together, we will always rate the food (mbak yg prepare them) as the best part of the program . but I could not remember any indonesians sweets. is there any particular one you like the most?

    ReplyDelete
  3. fuyyo... dah lebih macho kot...

    ReplyDelete
  4. all the best akem!
    perjuangan x pernah selesai sehingga kita ke Jannah Allah..
    selamat hari raya aidilfitri 1432H..smoga dlm lindungan & rahmat Allah slalu.. =)

    ReplyDelete
  5. thanks cik minah!

    ye betul tu lia! sampai syurga insyaAllah

    ReplyDelete
  6. Haha, written Malay is not nearly as complicated to understand as Malay slang, written or spoken. I'm sorry but when you guys spoke Malay at STC (or fb) it's like a foreign language to us O_o As for Indonesian sweets, I'm really not picky at all. But I think martabak manis and es teler never fail to win me over...

    ReplyDelete
  7. wah hakim! wahh tahniah!

    ReplyDelete
  8. Sarah: murtabak manis is Apam balik is it?

    wah anon! tq! apsal tahniah?

    ReplyDelete