Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Tuesday, November 30, 2010

sape mintak, dia dapat

bismillah

baru2 ini, kita menyambut eidul adha, hari dimana pengorbanan menjadi tema..perngorbanan cinta, harta, masa dll. kita berdoa bersungguh2 agar Allah jadikan kita, seperti ibrahim dan ismail. sanggup berkorban apa saja demi Tuhan yg Esa. kita berdoa moga Allah terima pengorbanan kita ini..

bila kita doa macam2 ni..biasalah. Allah akan bg ujian untuk tgk kita ni sebenarnya betul ke nak jadi cam yg kita mintak tu? doa diri jadi sabar, Allah bg kita geram, bg kita marah, bg kita sedih...tgk sabar ke tak..

kita doa Allah bg kita jadi daie sejati, hati tak dipenuhi duniawi..dunia tempat utk bekerja bukan utk lepak dan enjoy..akhirat yg utama..Allah uji lagi dengan bg dunia yg sedikit ni letak di tapak tgn kita. nak tgk kita simpan ke hati ke, atau biarkan dunia di tangan. bg duit gaji, bg duit elaun, bg kereta bg van. tgk sket berkira ke tak. org nak pinjam nak bg ke tak..org mintak infaq nak bg ke tak..

kadang, kita tertipu dengan fitnah duit dan harta ini. menyangkakan bahawa semua yg kita pegang sekarang, semua rezeki kita. risau pula kalo makin sikit duit ni, kang nnt masa depan aku camne? nak balik mesia, nak berjalan2 ke cali lah las vegas lah, nak beli barang2 buah tgn utk keluarga, nak kawin, nak itu nak ini..kalo takde duit, camne semua tu nak tercapai? kan duit tu tuhan? astaghfirullah..

menyangkakan bahawa perancangan kita untuk masa depan ini, adalah perancangan yg terbaik. sedangkan dalam doa sehari2 meminta Allah berikan aku yg terbaik dalam hidupku dunia akhirat. tapi terus bengang, sedih, geram bila Allah aturkan sesuatu untuk kita. camne?

ujian demi ujian demi ujian, datang untuk kita buktikan kita benar2 beriman, dan akhirnya lulus ujian. mudah2an kita tergolong dalam golongan yg lulus ujian ini. amin insyaAllah.

ya Allah..
Kau berikanlah ibu ayah ku, adik2 ku..sahabat2 ku..berikanlah kami petunjukMu,hidayahMu, pengampunanMu, bantuanMu, agar kami jadi manusia yang cinta padaMu melebihi cinta kepada yang lain..
agar kami jadi hamba yang selalu ingat kepadaMu..bukan terlalu larut dalam dunia yang sementara ini..

3 comments: