Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Sunday, October 31, 2010

Malam yang gelap..



Di suatu malam..antara malam malam yg gelap
entah apa yang terjadi padaku..
kegelapan menutupi diriku wahai Rabb..

terasa sempitnya langit dan bumi..
hatiku tidak disirami cahaya..
dan air mataku mulai menitis..
ya ilahi..

aku ingkar dan berdosa besar
dan aku sangat sedih
dibelengu oleh dosa wahai tuhan..
adakah ada keampunan bg aku yg berdosa..
yg sentiasa dalam noda..

kau yang menciptakanku..
yg mengasihani ku
yg memberiku rezeki..
sentiasa bersamaku bila masa sahaja..
tetapi aku berpaling dariMu..
aku lupa aku milikMu
aku memilih jalan ku sendiri..oh tuhanku..

dan hari ini aku kembali..
dari kegelapan yang tak terbatas..
dengan hati yg luka..
dengan jiwa yg keliru..
aku telah lemas..tanpa ku sedari..
tiada penyelamat bagiku kecuali Engkau
tiada penyelamat melainkan Engkau..

-diterjemah dari syair Muhammad Husayan-

No comments:

Post a Comment