Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Tuesday, March 5, 2013

pemudah cara

bismillah..

bila kita kehausan, kita mahu minum air yg boleh membasahkan tekak kita y kering itu..

air boleh didapati dari sungai dan lautan..tapi takkan kita nak gi sana setiap kali kita nak minum kan? susah pula nampaknya..
takkan setiap kali nak macam ni..penat jugak kan..

sebab tu kita ada sistem saliran air..ada loji untuk merawat air2 tersebut..ia memudahkan kita untuk mendapatkan air..lalu air itu datang kepada kita melalui paip besi..

air boleh didapati dari paip besi..tapi takkan kita nak buka paip dan minum terus dari paip tu setiap kali kita nak minum air kan? tak terjamin pula..tak bertamadun pula..
budak-budak buat comel lagi.orang tua buat mmg sangat kesian..

sebab tu kita ada jug/cerek untuk bekas kita memasak air. ia memudahkan kita untuk menyimpan air dan memanas/menyejukkan air tu juga..

air boleh didapati dari jug..tapi takkan kita nak tonggang jug tu dan minum dari bekas tu terus kan? gelojoh sangat pula nampaknya..

sebab tu kita tuangkan air ke dalam cawan sebelum kita minum. ia memudahkan air2 yg sedap itu untuk diminum oleh kita, dan boleh dituangkan ke dalam cawan2 lain untuk di minum oleh orang2 lain juga..

itulah nama dia pemudah cara..namun jangan sampai kita ingat cawan itu pulak yg boleh mengeluarkan air..kena tahu yang mana alat, yang mana matlamat..

ye..kita nak belajar islam..antara cara yang paling mudah ialah dengan menyertai gabungan2 kumpulan orang yang sama2 turut mahukan islam..islam yang sebenar..islam yang bukan sekadar teori seperti yang kita belajar disekolah tapi tak mampu pun mengubah kita menjadi cintakan Allah lebih dari segala2nya..

sebab tu kita ada naqib/naqibah..dia memudahkan cara untuk kita mendalami islam itu..dia susun kita supaya berkongsi dengan kawan2 tentang aqidah, ibadah, akhlaq, seerah dan lain2.. tapi dia juga manusia biasa..tentu sahaja ada kelemahan dan kekurangan sendiri..janganlah kita memandang bahawa kelemahan dia sebagai kelemahan sistem tarbiyah itu sendiri.dan jangan pula kita terlalu percaya sebulatnya hanya kepada dia..kepercayaan kita sebenarnya bukan bersifat individu, tetapi kepada sistem tarbiyah itu sepatutnya. dan sama2 kita usahakan supaya sistem yg ideal ini boleh berlaku dalam hidup kita..naqib/naqibah hanyalah pemudah cara..

dah pernah tgk cerita sang murabbi?

sistem tarbiyah  pula menyusun kita agar menjadi seorang individu yang mantap aqidah, benar dalam ibadah, kuat tubuh badan, berdisiplin, bermanfaat utk orang lain etc (10 muassofat). ia bukan sekadar teori dalam usrah tetapi diterjemahkan dalam qiyamullail dalam MABIT, menuntut ilmu dari Daurah, sihat dan ukhwah dari Riadah dan Rehlah, mengajar disiplin dan mujahadah dalam mukhayyam dan seterusnya..

sila lengkapkan sifat2 ini dalam diri anda..

sebab itu kita ada jemaah. ia memudahkan kita unutk bekerjasama dengan orang lain yang sama dengan kita untuk menjayakan sistem tarbiyah ini. tetapi jemaah-jemaah yang ada hari ini juga adalah atas ijtihad manusia..tentu sahaja tidak boleh memuaskan hati semua insan di dunia..mungkin kena dengan cara aku tetapi tidak kamu..

janganlah pula kita merasakan bahawa jemaah kita sahaja yang betul dan jemaah lain pula confirm salah (melainkan yg obviously melanggar syariat). kepercayaan kita kepada jemaah kita tidak boleh sampai segala yg jemaah kita buat kita iyakan dan benarkan walaupun mungkin ia berlawanan dengan kemaslahatan ummah sejagat atau mendatangkan fitnah kepada islam..ia seharusnya adalah cerminan kepada satu kepercayaan yang lebih hakiki, iaitulah kepercayaan bahawa islamlah satu cara hidup yang paling syumul yang sesuai dengan semua manusia di dunia..jemaah hanyalah pemudah cara..

sebab itu kita ada islam..ia sebenarnya satu2nya jalan yang valid pada hari ini untuk mendapatkan keredhaan Allah..islam itu turunnya kepada kita sebagai rahmat, bukan menyempitkan dan menyusahkan..ianya turun berperingkat2 sebagaimana sewaktu zaman nabi kita Muhammad s.a.w bermula dengan pengukuhan aqidah, membawa kepada ibadah2 dan seterusnya syariat hukum hakam..

 ia tentu sahaja tidak boleh dibawa terus secara total kepada mereka yang baru mendekati islam..ada peringkat2 tahapan2nya..hudud sebagai contoh yang menakutkan orang islam apatah lagi bukan islam, sepatutnya diterangkan ia hanya boleh dilaksanakan setelah semua sistem ekonomi, pendidian, sosial, politik dan lain2 semuanya menggunakan rangka islam, sehingga tiada sebab untuk seorang itu melakukan perbuatannya (mencuri, berzina dll), maka jatuhlah hukuman kepada beliau..mungkin dengan penangguhan perlaksanaan sistem hudud di negara ini akan menyebabkan orang semakin dekat dengan islam dan akhirnya memahami islam dengan kefahaman yang murni, dan menerima islam samada menjadi muslim atau tidak.


jangan sampai kerana salah faham kita terhadap islam, menyebabkan orang2 disekeliling kita semakin jauh dari islam, jauh dari Allah. afterall, islam juga hanyalah satu perbuatan untuk kita sampai kepada Allah. islam yang bermaksud menyerah diri (rujuk 2:131) kepada Allah, tuhan sekalian alam..

cawan memudahkan dari jug, jug memudahkan dari paip, paip memudahkan dari sungai, sungai adalah nikmat dari Allah kepada kita...

naqib memudahkan dari sistem/jemaah..jemaah memudahkan dari islam..dan islam adalah rahmat dan nikmat dari Allah kepada kita..

Moga Allah mempermudahkan kita untuk memahami Deen yang kita cintai ini...

wallahu a'lam..

1 comment:

  1. bile encik macho ni nk jadi naqib kite untuk memudahkan kite pulak?

    ReplyDelete