Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Thursday, January 19, 2012

musafir I




bismillah..

alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah..

akhirnya Allah beri jua kelapangan untuk aku mencoret lagi di pondok buruk ini..setelah sekian lama ia seolah2 tak berpenghuni..bukan sengaja aku meninggalkan ia terbiar, tapi terlalu byk perkara yang dikejarkan sampai terpaksa aku utamakan y utama..benarlah kata ulama bahawa sungguh masa y ada utk kita bermain di dunia ini lansung tiada, andai benar kita bersungguh mahu menjadi khalifah di muka bumi ini..ii

banyak perkara y ingin aku kongsikan..apa y berlaku, dan apa yg aku pelajari darinya. biarlah aku ceritakan dalam bentuk kronologi ye.

alhamdulilah pertamanya ialah hari graduasiku sebagai seorang pelajar ijazah(degree) di Purdue University. aku telah menghabiskan kira2 2 tahun tadika, 6 tahun skolah rendah, 5 tahun sekolah menengah, 3 tahun diploma di UTHM, 1 tahun Ijazah di Uthm sebelum pindah ke purdue for another 3.5 years. Thats a total of 20.5 tahun pendidikan secara rasmi sepanjang hidup aku yg baru 25tahun lebih ni. Lama jugakla jadi pelajar kan?
so atleast satu peringkat pendidikan rasmi sudah berjaya ditamatkan. Satu peringkat perjuangan dari beribu jenis y ada dimuka bumi ini dah selesai..terima kasih berjuta2 kasih kepada semua yang mendoakan diriku ini. Walaupun lambat dari org lain tp yg penting it's done.

Namun bak kata ayah, education system tu is just one part of life. Jangan larut sangat lemas dan lupa hakikat kehidupan plak..kan?

So, Dec 18 2011 maka sahlah aku bergelar seorang graduan :)



Credit to all the photographers, lunch organizer dan y paling penting `mak ayah' kami di sini: puan Sarah and uncle Mud serta family


Next day terus bertolak ke Las Vegas! Astaghfirullah ape buat kat sin city tu???!! Ha jawapannya??

Sila lihat sekali lagi gambar di atas, dan baca backdrop tersebut. bukan pelakon utamanya ;p

dari kanan: Naib Presiden 2 MISG, aku, Naib Presiden 1 MISG, Ketua Region EAST.

Muktamar 2011 dengan tema yang sebenarnya membawa maksud membina muwassofat individu muslim utk memandu ummah kepada Allah :)

sempat berpic ngn ust Samsi and Kang Abik (pengarang buku ayat2 cinta)..


Pic dengan pak eka (presiden IMSA), ust hasanuddin (speaker dari Malaysia) dan 2 orang aku ;)


Pic budak csm (coorado school of mines) selaku 'tuan rumah'..


Pic ngn pak dubas (duta besar Republik Indonesia ke USA..bukan yg paling kiri tp yg pakai songkok tinggi)



Muktamar IMSA-MISG utk Kali ke kesekian kalinya (brpa ek?)

Nnt sambung tulis lah..Susah plak nak upload pics guna tablet ni. Lgpun dah ngantuk. Insyaallah tbc. Saja nak post gak supaya tak hilang momentum.

Menukil dari Mu'tah, Jordan. Jan 19, 2011

******
Ok nak sambung harinilah..

rasanya muktamar di LV ni lah muktamar paling jauh dan paling grand yg pernah aku lalui. 1st of all, jaraknya subhanallah punyala jauh dari majority student msia..dari tempat aku sahaja dah hampir 2000miles laluan kereta. bayangkan kalau dari NY?

dan ditakdirkan Allah banyak btul cabaran2 yang dilalui utk menjayakan muktamar ini. nak tau? biarlah aku ceritakan utk pengajaran kita bersama ye?

1st, sebenarnya keputusan utk mengadakan muktamar di belah west coast adalah hasil survey yg dijalankan oleh IMSA kepada semua sasaran di USA ini (termasuklah families and students both malaysian and indonesian ). dan majority besar telah memilih utk ke west coast. aku pelik kerana bila draft awal keputusan muktamar di west coast, rata2 kami students malaysia kurang bersetuju kerana terlalu jauh (plus ianya LAS VEGAS). rupanya statistik survey yg dijalankan itu hanya diisi oleh tak sampai 50 org dan hanya 9 org vote for west coast! ternyata sample y tidak mewakili majoriti sasaran telah mnyebabkan keputusan ini berat ke sana. survey ini telah dijalankan pada bulan 7 kot dimana pada waktu itu ramai students sedang bercuti, pulang ke malaysia dan maklumat utk mngisi survey tidak sampai kepada mereka. waktu itu kontrak dengan hotel sudahpun ditandatangani (mewakili IMSA-MISG dan pihak hotel setelah berlaku miss-communication dalam persetujuan dari MISG) dan untuk membatalkannya akan dikenakan bayaran 30% dari jumlah kontrak iaitu sekitar $6000.

pengajaran: betapa pentingnya chain of command atau information networking yg efficient bila berhadapan dengan perkara penting seperti ini! dan lepas ni kena buat survey awal..waktu yg semua org ada..senang nak dpt maklumat yg accurate ye!

2nd, cabaran y dihadapi oleh pasukan bas. diketuai oleh akhi syamir aizat (ketua region east di atas tu..) MISG diberi amanah utk menguruskan perjalanan bas dari Pennsylvania ke LV. ramai yg mungkin tak tahu dan tidak ambil peduli tentang bas ini kerana menyangka semuanya smooth. tetapi hanya Allah yg tahu betapa bergelojaknya hati team pengurus bas ini utk menjayakannya. harga sewa bas utk muktamar ini sepanjang 9 hari adalah sebanyak $18000. bas yg berkapasiti 56 org itu hanya diisi oleh 40 plus org..kita cuba jadikan ia sebagai usaha meringankan beban perjalanan maka maksimum rate kita letak $300 seorang. dan baki wang akan dikorek dari tabung MISG. perjalanan beribu batu, mengambil masa 3 hari utk sampai ke LV. bayangkan mereka ini 3 hari di atas bas, 3 hari bermuktamar, dan 3 hari pula untuk pulang ke tempat asal. dengan bas rosak, dengan kejutan kejutan lain yang pasti takkan dapat aku kisahkan di sini.

kepada akhi syamir dan seluruh team bas, aku ucapkan jazakumullahu khairan jaza'. Allah akan ganjari antum dengan sebaik2 ganjaran..disebabkan amanah ini aku menjadi bertambah sayang dekat akh syamir. beliau masih single, dan hensem pulak tu..kepada yang rasa2 nak cari suami, percayalah syamir are one of the top of the list of the best ikhwah available in the US ;) ..berapa banyak of daa

3rd, speaker dari Malaysia pada awalnya ramai calon2, kemudian hanya 2 yang mampu datang (2 yg mampu kita tanggung utk datang). bukan sengaja taknak panggil yg top2 tu..tp tahu jelah tak semua available. tahun ni kenala book mereka awal2..ust Azhar ke..dr.MAZA ke..ust Salam ke..

lebih kurang sebulan nak muktamar, seorang speaker jatuh sakit..seminggu lepas tu beliau mengesahkan tidak dapat hadir..sian aakif (Naib Pres 1 di atas) kena cari speaker lagi..

kemudian naik lg nama seorang speaker..hampir konfirm..oops beliau kena gi tempat lain..masa semakin suntuk, kena cari speaker yg sudah ada visa takut tak sempat datang..

oh ada ust yg baru pulang dari US atas jemputan MSD, boleh ust? boleh..kot...

oh tak boleh notice too late beliau ada acara lain yg tak sempat nak selitkan muktamar kami..

ok2 ada sorg lagi beliau dah ada visa..insyaAllah boleh...speaker bagus ni pakar comperative religion..oh ganti ngan kawan beliau? ok je alhamdulillah

..oh tak boleh jugak? hmm takpelah kami teruskan dengan sorg speaker jelah..

masa tinggal seminggu lg ni mmg tak sempat nak cari lagi dah..5 speaker sudah berganti namun tiada rezeki utk bersama mereka..

dalam keadaan makin intense itu alhmdulillah ust hasan bawa zaujah beliau utk menjadi speaker ke2. terima kasih ust dan makcik syarifah kerana really helped us a lot..sempat pulak makcik promote nama saya kan waktu slot makcik.. Allah sebaik2 perancang..dapat jugak wakil speaker wanita utk membantu menyusun gerak kerja akhwat sedikit sebanyak..

4th...sehingga tinggal 3 minggu untuk bermuktamar, committee masih belum secure hotel yg dijanjikan. ini berlaku apabila tiba2 pihak hotel (alexis) mengubah perjanjian menyatakan bahawa kami tidak boleh menggunakan dapur mereka utk masak makanan utk peserta, dan sekiranya mahu membeli mahupun membawa makanan luar ke dalam hotel akan dikenakan charge yg tinggi dan tidak masuk akal! mereka menyatakan pegawai yg pada asalnya menandatangani perjanjian dengan committee itu telah dipecat dan tidak mewakili hotel tersebut. kami percaya bahawa ini adalah satu usaha untuk menekan kami supaya membatalkan kontrak (mungkin kerana program islami).

usaha committee yg pantas mencari jalan keluar mencari hotel alternative akhirnya narrowed to 3 option: either buat di hotel Reiviera (a gambling hotel), di Renaissance hotel (taraf 4 bintang y pasti meningkatkan kos sgt tinggi) atau batalkan muktamar! bayangkan hanya tinggal 3 minggu sahaja lagi dan committee diuji sehingga tahap ini. kos yg sudah sedia tinggi dengan tiket flight yg sudah dibeli oleh kebanyakan hadirin, kos perjalanan, pada waktu itu option 2 hampir sahaja dibuang. option satu dengan keras kami nyatakan tidak setuju kerana ia akan membawa fitnah yg sangat besar buat MISG hari ini dan masa depan. sedangkan buat program di Las Vegas sahaja sudah di'perli' orang. adakah sanggup berhadapan dengan option ke3? burn duit tiket semua? burn duit sewa bas ?

tatkala committee IMSA bergelut dengan cabaran ini, ahli MISG diambang final exam. aku sendiri diambang final projects dan exams..sehingga apa yg kami mampu buat hanyalah berdoa dan saling memberikan sokongan moral to each other..selalu aku pesankan kepada diri, dan kepada ajk untuk berdoa dan berdoa..berusaha sehabis baik biar bagaimanapun hasilnya pastilah Allah akan berikan yg terbaik untuk kita..

barang siapa yang bertaqwa pastinya Allah akan memberikannya jalan keluar..akhirnya alhamdulillah, tanpa disangka2 option 2 dipermudahkan Allah..hotel taraf 4 bintang itu dengan sangat senang hati menerima kami dan memberikan layanan yg sangat baik! of course harganya lebih mahal..hari pertama muktamar kami mulakan dengan defisit hampir $30K (that is $30,000 atau hampir RM100,000)..bak kata pak syafrin (ameer muktamar IMSA) kita berada dalam REDZONE tetapi beliau masih sentiasa senyum (to pak syafrin: I really salute you!) dan yakin dengan pertolongan Allah..

barang siapa yang bertaqwa pastinya Allah akan memberikannya jalan keluar..selepas buat 2 kali (HANYA 2 KALI!!) fundraising..hadirin yg ringan tangan begitu ramai pledge untuk cover cost yg tertunggak itu. semua skali kos settled!

subhanallah...subhanallah..astaghfirullah...meremang roma roma ku..hampir mengalir air mataku..betapa aku sedar diri ini hina dan kerdil..ternyata pertolongan Allah itu bila-bila masa sahaja sampai kepada mereka yg ikhlas dan bertaqwa..malu aku kepada abang2 kakak2 IMSA kerana aku tahu dan sedar kami MISG tidak sekuat mereka bekerja untuk muktamar ini..keikhlasan mereka bekerja..ketaqwaan mereka..ya Allah kau anugerahilah mereka syurgaMu ya Allah..mereka benar2 layak..

banyaklah lg kisah2 backstage yg berlaku..tak larat aku kisahkan semuanya di sini..

benarlah muktamar ini walaupun ianya antara the best, tapi juga ianya antara yg paling mencabar, banyak air mata yang mengalir untuknya dan kerananya. dan kemanisan muktamar ini akan dinikmati oleh mereka yg benar2 berkorban untuk menjayakannya, samada di muktamar ataupun diakhirat nanti..

oooppss sebelum terlupa,

tradisi muktamar..

Houston, Texas 2008


Atlanta, Georgia 2009


Las Vegas, Nevada 2011

adakah akan ada lagi muktamar untukku akan datang? Allahu A'lam.. moga yg terbaik diatur untukku oleh Allah Taala.


walhamdulillahi rabbil alamiiin :)

Tamat
Taiping, Malaysia.

3 comments:

  1. la..kat jordan ke...
    angkat tablet satu

    ReplyDelete
  2. 'keikhlasan mereka bekerja..ketaqwaan'

    sy jealous dengan anda semua. Ayat ni, buat sy berfikir bnyk kali pulak ttg status kerja sy sampai sekarang ni. sigh..

    ReplyDelete