Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Sunday, September 25, 2011

T.I.M.E

Bismillah

Subhanallah..boleh tahan juga berat semester akhirku ini. Walaupun subjek yg diambil hanyalah 4 subjek namun 3 darinya adalah subjek Mechanical Engineering iaitu Heat and Mass Transfer, Machine Design 2 dan Senior Design. Satu lagi subjek yg sepatutnya ringan tp cam tak ringan sangat ialah Arabic Culture..walaupun hanya 4 subjek ni tp ish taktau la rasa cam setiap minggu masuk je hari isnin cam cepatlah datang wahai hari minggu..dan hari minggu tentulah terasa sangat pendek pula.


oh oh oh nak wat tu nak wat ni oh berpeluh!

Namun Alhamdulillah bersyukur sekali bila Allah bg kerja dan tanggungjawab yg banyak utk diuruskan dalam hidup ini agar sentiasanya diri ini ingat bahawa dunia ini mmg tempat bekerja. Bukan tempat untuk melepak2 tgk movie, main game, tido sebab taktau nak buat apa2..kalau kat dunia dah bersenang lenang, apalah seronoknya bersenang lenang di akhirat nanti? Kalau la Allah sudi jemput masuk ke ‘rumah bahagia’Nya kan..

Jangan pulak kita terlupa tujuan kita diciptakan..mengabdikan diri kepadaNya, dan menjadi Ketua Dunia (Khalifah Allah) di muka bumi.

Khalifah: sana tu jalan menuju islam. Orang: jom jom gi sana

Bayangkan kalau seorang tu nak jadi PM, takkanla masanya dihabiskan dengan bersenda gurau bergelak ketawa berhalai balai bergoyang kaki melenggang perut melepak segala kan? Teringat pula kata seorang ust tu tentang hidup ini. Bahawasanya di luar sana itu terdapat raaaaaaaaaaaaamai lagi orang yang tak tahu, tak faham, tak rasa bahawa islam ni best. Sebab tu mereka tak peluk islam, tak amalkan islam, tak sokong islam, tak tak tak tak banyaklah tak nya tidak kira mereka sudah sedia islam mahupun yg belum islam. Maka tanggungjawab kita lah org2 yg ya ya ya ya bg jawapan ayat tadi untuk menerangkan kepada mereka. Pastu terpulangla kat dorg nak join islam ke tak..kalo tak, rugila dia..kalau ya, ha jomla nikmati islam bersama-sama…

kenapa tanggungjawab kita pulak utk terangkan kat diorg? Laaa..nama pun khalifah islam (ada ke yg betul2 nama ni ;p )..kalau kita tak buat, Allah nak hantar sape plak masuk syurga kan? Sebab takde sape buat apa2 utk tegakkan kalimah suci Nya..dan takkanla Allah zalim sangat nak campak semua org kafir tu ke dalam neraka sedangkan mereka tak tau pun islam ni best. Kalau dorg tau mestila dorg join islam kan? Masalahnya dorg taktau..nape dorg taktau? Sebab kita tak bgtau la!! Ish ish…

Abih tu nak kena cite kat dorg la ni?

Ha ye la!

Abih tu diri sendiri pun tak pandai nak cite camne?

Ha sebab tu la kena blajar..kena kerja..kena amalkan islam ni baru reti nak share dengan orang..kalau asek tgk cite (korea, drama, hindustan, gossip) or main game je mana nak ada masa nak blajar utk jadi khalifah Allah betul2.. abih tu takleh rehat la? Boleh…rehat boleh..lepak2 tak tentu hala tu yg taklehnya..lepak2 sambil ber’bulatan gembira’ baru boleh ;p

Ha itulah antara monolog yg bermain dalam minda aku pada beberapa ketika ini. Mudah2an benarlah doaku, janjiku, sumpahku kepada Allah dalam setiap hari ucapanku dalam solat bahawa SESUNGGUHNYA solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah..bukan untuk aku lalai2 lepak2 buat benda2 tak berfaedah untuk ummah ni..

Maka kalau anda bz untuk ummah, untuk study agar satu hari nanti anda akan gunakannya untuk ummah, maka tahniah! Semoga anda bz selalu =)

Tiba-tiba terasa benarlah kata-kata (siapa ye? Kalau tahu tolong bgtau)

jaga2 jangan sampai terperangkap dek masa

Masa ibarat pedang, kalau kita tidak memotongnya, ia akan memotong kita.

Masa adalah kehidupan..membuang masa atau ‘killing time’ seperti membunuh diri sendiri akhirnya

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian..(ini mesti semua org tahu kot?)

Ya Allah kurniakanlah kepada ku, kepada ibu bapaku, kawan2ku semua keberkatan masa. Semoga amanah masa yang ada pada kami ini ini aku gunakan sentiasanya tidak lain hanya untuk mencari keredhaanMu.

Ameeeeen

1 comment: