Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Monday, September 5, 2011

penanda


bismillah..

alhamdulillah alhamdulillah alhmdulillah

aritu famili aku beraya kat kampung aku sempat online dan menyaksikan family beraya bersama2. masuk tahun ni dah 4 tahun dah tak beraya bersama keluarga sedarah daging..tp alhmdulillah juga family seaqidah di sini semuanya best juga.

hari raya pertama terus family aku balik KL semula. sebab ada urusan nak di bincangkan pada lusa hari. urusan ape? ha tu part yg paling seronok tu...urusan khitbah (pertunangan) aku =)


hari khamis 1 september 2011 family aku telah masuk meminang sorg awek ni. nama dia jeng jeng rahsia takleh btau..dia blajar kat jordan dalam dentistry. haritu aku skype dengan atok kat kampung, atok bercakap dengan tidak memakai gigi palsunya. so aku tanya atok mane gigi dia? dia kata esok dia nak gi jumpa doctor gigi. aku tak paham lawak atok tu rupanya dia maksudkan tunang aku tu la..ceh..

dengan siapa? dengan kawan lama..jujurnya, kami tak pernah bercinta. hanya sekadar kawan. sejak mula2 kenal dulu2, baru 3-4 kali je kot jumpa. kalo nak kira purata, tak sampai sekali setahun pun sejak kenal. so aku mmg tak brape sure sgt hati aku ni betul ke serius. tp setelah istikharah berkali2, beristisyarah juga dengan parent dan kawan2 yg rapat, keputusan ini ku ambil. semoga padanya terdapat rahmat, redha dan barkah dari Allah.


berapa lama bertunang? kalau ikutkan aku seminggu dah cukup haha tp dalam rancangan menunggu dia habis belajar dulu.. insyaAllah setahun je lg kot..so ada agak banyak masa untuk prepare diri utk menghadapi saat itu.



to be honest, aku merasa lebih tenang. sedikit sebanyak peer pressure tu hilang hehe. xdela rasa diri ni tak laku sgt..tak malu sgt bila nak berhadapan dan berurusan dengan gadis2 lain kat tempat aku ni (maklumlah aku kan pemalu).

tp yg paling penting aku nak selalu ingatkan diri bahawa pertunangan ini tidak pun menghalalkan apa2 yang belum halal lg. hati ini mesti selalu dijaga..tangan, mata, telinga mulut juga perlu dijaga supaya tidak terpengaruh dengan title pertunangan ini. ia hanyalah sekadar satu tanda bahawa ada org dah 'reserve' diri ini. tidak bermaksud sudah saling memiliki. maka berhati2lah wahai hati.. jgn selalu terbang ke merata2 sana..masih banyak urusan ummah perlu kau fikirkan!

kepada dia, kalau awk baca post kali ni, sy nak mintak maaf siap2 lah kalo sepanjang ikatan kita ni kita tak selalu berhubung, sms, call or anything. kita akan still masih macam dulu..sehinggalah dapat tanda sah 'halal' dari pegawai JAKIM (pakcik jgn marah ye sy melawak je).

terima kasih kepada adikku mashitah dan ummi yg menguruskan 100% majlis tu mewakili pihak aku memandangkan aku berada kat perantauan ni takleh nak tolong ape2...tolong bg no fon makcik tu je kat ummi. lepas daripada tu aku serahkan segala2nya kpd mereka.. juga kepada bro AO selaku cameraman pada hari kejadian..boleh gak aku nampak suasana majlis itu.

mohon doa dari rakan2 sekalian..moga langkahku ini adalah sentiasa dalam syariat dan sunnah Allah, moga langkahku ini mendekatkan lagi aku kepadaNya. dan mendekatkan dia juga kepadaNya.

mohon doa dari rakan2 moga kami sempat mempersiapkan diri sebagai individu muslim yang sedia dan melangkah membina rumahtangga muslim juga dalam usaha memperjuangkan Islam ke seluruh alam.

thanks to paan menghadiahkan aku lagu ni..

alhamdulillahi rabbil alamiin.

wassalam

9 comments:

  1. 1 september..bkn 2 sept :)

    ReplyDelete
  2. syukran ya akhi yun..mohon didoakan ye akhi..

    oh 1 hb rupanya..camne leh silap tgk calendar nih ;)

    ReplyDelete
  3. kire ko nak kate ko ni laku la?? heheh..mbruk anyway =) smoga dipermudahkan semua nanti, insyaAllah =)

    untungla dapat yg jauh, senang nak 'menjaga' =)

    ReplyDelete
  4. perghh..dgn orang jordan ghupenyer..hehe..mabruk2

    ReplyDelete
  5. yuyun..tq..aku tak kata..ko yg kata haha...senang atau susah, tetap kena jaga..yg susah kalo buat, dpt pahala lebih...kan?

    org malaysia la umar..

    ReplyDelete
  6. en macho. mabrouk la. baru hr ni tgk blog. selamat2. moga Allah redha

    -biskut

    ReplyDelete
  7. mabruk ya akhi ! :) Im happy for u! :)

    ReplyDelete