Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Monday, May 16, 2011

Perempuanku..

bismillah..

dulu..aku pernah melawat Raudatus Sakinah untuk berprogram. Raudatus Sakinah tu adalah pusat perlindungan dan pendidikan remaja perempuan yang tersalah langkah dan mahu kembali ke jalan yang benar (kot).

pesertanya adalah lebih kurang 25 orang perempuan berumur antara 13-25 tahun. manakala fasinya adalah aku dan kawan2 ku 6 orang lelaki semuanya berumur 20 tahun lebih kurang. warden RS tu mintak kami wat program untuk sedarkan girls ni. kat RS, dorg ni dijaga sebaik mungkin dari segi ibadah macam baca quran, solat tahajjud dan juga dari segi pendidikan asas macam menjahit dan memasak. cumanya warden ni risau takut apa yang berlansung di RS ni hanyalah sekadar di luaran sahaja..tak meresap sampai ke dalam tahap kesedaran dan kekuatan jati diri.

so kami fasi pun buat style lain sikit dalam prog kali ni. watak2 lelaki dibahagikan antara kami. ada yg jadi watak funky, ada watak ust, ada watak charming n menggoda, ada watak mulut leser. aku pulak kena watak garang dan serius. mmg sesuaila ngn muka aku yg masam n tak reti senyum nih. minded kami untuk ke prog tu ialah "biasala budak2 jahat nih kene diajar sket..supaya kembali ke pangkal jalan".

prog bermula jumaat malam dengan sesi icebreaking. sekadar berkenalan fasi dengan peserta secara zahir macam asal, umur benda2 tu lah. cumanya semua fasi macam terkelu lidah kerana dihadapan kami bukanlah budak2 jahat seperti yang dibayangkan. tetapi yg ada adalah gadis-gadis ayu, sopan, bertudung ada yang labuh lagi tu..macam tak boleh nak percaya yang mereka ni pernah tersilap langkah, pernah berzina, join black metal, hampir murtad, ketagihan pil dan macam2 lagi lah. dengan muka mereka yg inocent itu, kami kalah di peringkat permulaan.

sehinggalah tamat sesi icebreaking tu, akhirnya kami pulak dibasuh oleh warden kerana telah 'tertipu' dengan penampilan gadis2 ayu tadi. warden pun mula menceritakan latar belakang some of them bukan niat untuk mengaibkan tetapi untuk kami tahu dengan siapa kami sebenarnya berhadapan.

ada yang terlibat dengan black metal sejak umur sekolah rendah lagi. pada waktu tu, dia baru berumur 13 tahun. ketika dihantar untuk masuk ek RS, hampir2 saja dia mencapai pen untuk menikam ibunya yang cuba untuk memulihkan dia dalam masa yang sama menjerit2 "aku bunuh ko mak! aku bunuh ko!" .Terbeliak mata kami yang mendengar cerita tu.

ada yang belajar di IPTA, bercinta dengan lelaki bukan islam dan tinggal serumah, buang keluarga dan bertekad untuk murtad!

ada yang ikut usrah lg (adeh sedihnya), ber'kawan' dengan seorang lelaki ala-ala imam muda yang menjadi sebut-sebutan ibu-ibu di kampung untuk menjadikan si lelaki sebagai menantu idaman..akhirnya syaitan berjaya memerangkap mereka berdua dan terlibat dengan zina..

ada yang selalu dipukul oleh bapa sehingga menjadi ketagih kepada pukulan dan kesakitan, ada yang mula mengenal pil kuda, estacy dll di sekolah, ada yang ditipu oleh boyfren sampai jadi anti lelaki (termasuk kami fasi pun terkena penangan anti lelakinya)..dikatanya kami ni hipokrit..


ada yang...ada yang...kalau 25 orang, ada la 25 cerita masing2 kot...tapi tentulah ada satu perkara yang sama. LELAKI!


panjang kalo nak cerita pasal program tu sepenuhnya. tp yang pasti, selepas program, aku yang terpsycho..


adala 2-3 hari jugak demam mental, asik terbayang muka dorg yang ayu and cun tu bahkan sopan menutup aurat, membayangkan taubat yang mereka panjatkan kepada Allah saban hari, disetiap sujud sujud tahajjud mereka. semoga Allah menerima taubat mereka itu, dan menjadikan mereka isteri2 solehah, mujahidah2 baru yang sejati di jalanNya.


itu yang mendapat peluang kembali bertaubat. yang di luar sana?




yang asik berkepit atas motor oleh lelaki2 dikota mahupun dikampung?

yang masih bergaul bebas tak kenal batasan di ipta ipts? bahkan di peringkat sekolah ?

yang terpengaruh mengikut jantan-jantan di malam hari melepak di warung2 membawa ke kelab2 malam?

yang menjadi habuan pemenang lumba motor untuk malam hujung minggu ni?

bahkan yang baru nak mengenal siapa itu lelaki, sedang menulis surat cinta menggunakan pen warna-warni, letak bedak sembur fragrance sket bagi wangi dan dipasskan kepada posmen karat itu?


kepada gadis di RS aku memarahi mereka (maklumlah watak garang) mengatakan bahawa "hey korang ni kan, tak sedar diri sungguh. aku sebenarnya tak perlu peduli pun kpd korang. korang bukan sedara mara aku, bukan adik beradik aku. buang masa aku je datang sini nak spend masa ngan korang kalo korang suka nak jadi jahat balik"

Padahal naluri Adam yang Allah campakkan rasa untuk melindungi Hawa dalam diriku semakin mengasak.

aku mula merasa sayangnya perempuan-perempuanku ini..mereka ini adik-adik ku, kakak2 ku..

aku mula menjadi protecttive terhadap semua kawan perempuan yang aku ada. aku tak mahu mereka terlibat dengan lelaki2 yang tak ketahuan hala. sedangkan anak pak imam lagi terpedaya.

kepada aku juga aku pesan kepada mereka jangan mudah percaya. kerana aku juga lelaki. dalam kesedaran aku untuk menjaga mereka, bila2 masa sahaja aku mungkin kalah kepada nafsu dan syaitan durjana itu.




kepada yang membaca posting ku kali ini.


kalau korang lelaki:

tolonglah..tolonglah jangan jadi binatang terhadap perempuan. tolonglah sayangi mereka, hormati mereka, jaga maruah mereka. kalau kau mahukan dia, gunakan cara yang betul, cara yang terhormat, gentleman. berjumpa mak ayahnya. nikahlah. dapatkan cop halal dari langit.


hentikanlah menabur fitnah kepada lelaki2 baik bahawa lelaki ni jahat, penipu, hipokrit dll...


ape lg eh nak pesan?




kalau korang perempuan:


tolonglah..tolonglah jaga kehormatan diri. jaga maruah keluarga.

jangan jadi bodoh ikut permintaan2 bodoh lelaki bodoh tu..maruah lelaki tak tercalar sgt pon kalau korang yang terlanjur dan mengandung. jangan tertipu kerana 'kononnya cinta'. kalau benar dia cintakan kau, pasti dia usahakan yang terbaik untuk memilikimu untuk selamanya hingga ke syurga. bukan hanya tersenyum selepas memuaskan nafsu.

berhentilah menayangkan bahagian badan anda dengan memakai yg ketat2, yg seksi2 sebab nak bg lelaki menjegilkan matanya kepada anda. takut2 anda dapat lebih dari pandangan kang..takpun disebabkan anda menayangkan sgt, kawan2 anda yang kene gangguan seksual. suka camtu?

ape lg eh nak pesan?

kalo tak percaya, tgk ni..





Ya Allah, tuhan yang maha mendengar, maha mengetahui, maha pengasih, maha mengampuni, maha menerima taubat..

ampuni kami wahai tuhan..atas keterlanjuran kami selama ini..terimalah taubat kami..terimalah taubat kawan2 ku di RS yang sentiasa mengharapkan cebisan hidayah dariMu..yang selalu mengimpikan masih ada jalan pulang baginya..

ya Allah, jadikanlah kami hamba yang sentiasa mengingatimu, yang sentiasa bersyukur kepadaMu, dan menjadi sebaik2 abid kepadaMu.

6 comments:

  1. the best post yeh.. sungguh menyayatkan hati. Moga hati2 mereka kembali suci dan bersih dari dosa inshallah. =')

    ReplyDelete
  2. semoga hati mereka dan hati kita juga. ameen.

    ReplyDelete
  3. ape yg terbaiknya wahid..jadilah lelaki sejati ye!

    ReplyDelete
  4. ...tq...sbb sering menyedarkan diri ini walau secara tidak langsung... tq akeym...~

    ReplyDelete