Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Wednesday, May 11, 2011

Aku Bukan Tuhan

Bismillah..


baru-baru ini, aku terasa sedikit 'down'. kerana beberapa sebab.



pertama, agenda tarbiyah summer untuk MISG semakin memerlukan perhatian untuk dibincangkan, tetapi aku terasa seolah2 semua orang sibuk dengan urusan masing2 sehingga tak sempat nak beri perhatian untuk agenda penting ni. dengan jumlah ahli yang semakin ramai dan berfokus, tentunya kerja keras semakin perlu dikerah..tapi semakin lama aku terasa macam semakin ramai makin jauh..makin terlepas dari ikatan ukhwah dan tarbiyah ini..

is it just me? or mmg ada something wrong dengan kita?



programs yang di aturkan, sambutan hanya sekadarnya..kerana ramai yang ada 'hal' lain. wakaupun programs bukan segalanya..tapi it is one good benchmark to see are we really doing this. keciciran anak buah tentunya menunjukkan lubang2 keciciran pimpinannya..



tidak ikhlas kah aku? masih tidak serius kah aku? banyak mmbuang masa kah aku? masih banyak membuang masa berFB dan menonton? jarang2 buka quran mungkin? solat malam makin samar?



seterusnya, alhmdulillah result examku untuk semester spring lepas dah kuar td. alhmdulillah walaupu tak cemerlang, tp 'selamat'. keluar result bermakna semester ni dah berakhir..yang membawa maksud some of my brothers are getting ready to graduate, and leaving me here.



yang menyedihkan, ialah they are my family these 3 years. lepas ni masing2 dengan hala tuju masing2..dengan walimah mereka yang aku belum tentu dapat hadiri..dengan hidup mereka yang selama 3 tahun ini kita kongsi bersama, lepas ni sudah tidak lagi..



yg memedihkan, ialah aku melihat kawan2 silih berganti meraikan hari mereka tamat belajar. dan aku masih di sini. melihat mereka sedang mengejar kerjaya, membina batu asas kehidupan, berkeluarga, dan aku masih di sini..



kepada seseorang itu: kau tinggal sejengkal untuk menyertai mereka merayakan hari itu, namun tentunya Allah ada perancangan yang lebih besar buatmu, buat kita untuk tinggal di sini satu semester lagi. semoga kau sentiasa dalam iman yang mantap dalam menerima ketentuan ini.



begitulah...



bila melihat segala yang dirancang, tidak memuaskan hati...kadang terasa kenapa hasilnya begini?



sekali lagi aku terlupa..setelah berkali2 aku terlupa dan sedar semula, kali ni aku lupa lagi. aku lupa yang tugas ku hanyalah berusaha, membuat sebaik mungkin...itu tugas hamba seperti aku. dan aku bukan tuhan untuk menetapkan kejayaan dalam setiap yang aku rancang..kerana Dia juga merancang, dan perancangannya tentu jauh lebih baik, lebih besar, lebih hebat dari apa yang kita boleh bayangkan..



astaghfirullah...

5 comments:

  1. Encik Macho.. things happen for a reason. Just believe with Him.
    After some times, we will understand, smile, and say.. oh that's why it happened that way before..

    ReplyDelete
  2. thanks echopena

    yep, alhmdulillah for the time being, I never regret what ever happened to me this past 20 something years..

    because those thing made me a me, today.

    ReplyDelete
  3. kuatlah incek macho =p anda punya ramai sahabat iman =]

    ReplyDelete
  4. salam en macho,
    ape cer ek MISG skrg?

    takpe bro..sesungguhnya zaman study itu paling best..

    ReplyDelete