Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Tuesday, February 1, 2011

Sabarlah duhai hati..

bismillah

arini nak berkongsi cerita sikit..

tentang, ibadurrahman..yakni hamba kepada yang Maha Pengasih..

dari surah al-furqan: 63-76

Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan.

Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.

Dan orang-orang yang berkata: “Ya Tuhan Kami, jauhkan azab Jahannam dari Kami, Sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal”. Sesungguhnya Jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman.

Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian.

Dan orang-orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya Dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan Dia akan kekal dalam azab itu, dalam Keadaan terhina,

Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh, Maka Sesungguhnya Dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.

Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya.

Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat- ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang- orang yang tuli dan buta.

Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan Kami, kurniakanlah kepada Kami isteri-isteri Kami dan keturunan Kami sebagai penyenang hati (Kami), dan Jadikanlah Kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

Mereka Itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang Tinggi (dalam syurga) karena keSABARan mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan Ucapan selamat di dalamnya, Mereka kekal di dalamnya. syurga itu Sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman.” (QS 25:63-76)


sepanjang2 ayat yang di atas, saya cuma nak kongsikan satu benda je.daripada ayat last tu..mereka akan dibalasi dengan martabat tinggi kerana kesabaran mereka..kuncinya? sabar..

sahabat yang dikasihi..

betapa sabar ini akan banyak bermain dalam hati kita..

ya, kadang kala kita marah..kadang kala kita kecewa, kadangkala kita gembira..cemas, takut.. tapi kita kena apa? kena sabar....

perjuangan ini dijanjikan Allah penuh dengan mehnah dan tribulasi..akan ditentang oleh taghut2...makanya kita sabar..

perjuangan ini akan menyebabkan masa kita banyak terhabis, harta kita banyak terbelanja..makanya kita sabar..

kadangkala kita tak faham, tak tahu dan terasa berat oleh arahan orang atasan/naqibah/murabbiah kita..terasa seperti itu tak sesuai dengan diri kita..makanya kita sabar..

sewaktu asyik melihat bondong-bondong manusia menyerah diri untuk bersama dalam tarbiyah,segala2nya nak dibuat untuk meraikan mereka...sabar...

sewaktu mendapat berita gembira juga, terasa semua benda di dunia kita yang punya, terasa kita kene buat segala2nya..sehingga kadang terlupa kepada tanggungjawab utama sebagai khalifah..makanya sabar..

bila kawan2 lain mendapat khabar gembira, dan kita juga mahukan itu! tetapi belum mampu...maka sabarlah..

kadang tu kita rasa kawan baik yang sangat kita percayai, buat something yg kita tak terduga..terasa dikhianati..kena sabar....

selalunya kita rasa kawan2 kita ini terlalu banyak kelemahan, banyak main, tak serius, buat kerja lambat..tak seperti kita..makanya kita sabar..

bila kita rasa persatuan ini tak sempurna..banyak lubang2 di sana sini..terlalu memenatkan hati yang sudah kuat bekerja..makanya kita kena bersabar..

sebab, kita biasanya tak tahu pun situasi sebenar..kita tak tahu pun benda yg terjadi kat kita, sebenarnya sebab mereka semua sayangkan kita..sebab Allah nak kita dekat dengan Dia..kita tak nampak tu..tp kita marah dan tak sabar..

Kisah pemuda yg hampir tak sabar

pernah suatu hari seorang mutarabbi bertanya kepada murabbinya perihal dia sudah give up dengan berusrah kerana dirasakan usrah tidak lagi sesuai dengan cara dan dirinya.. kerana orang lain dirasakan selalu lambat, malas, banyak main, masih berbuat maksiat, terlalu banyak meminta dari memberikannya apa-apa, ukhuwah dirasakan kering, kaku, pendek kata tidak sempurna..

murabbi mana yang tidak bergetar hatinya menghadapi situasi ini..binaan yang selama ini cuba diberikan segala2nya bertanya untuk pergi dari medan perjuangan..tetapi tidak tergambar semua itu di riak wajahnya..

lalu sang murabbi bertanya kpd si pemuda. ya akhi, sewaktu enta sedang menaiki kapal merentasi lautan luas, kapal yang enta naiki kapal yang buruk, layar berlubang, papan dah reput, persekitaran busuk berbau kotoran manusia..lalu apa yang akan enta pilih untuk sampai ke tujuan?

ya kalau enta terjun untuk berenang, enta akan terasa nyaman dek bersihnya air laut, terasa segar, mungkin bermain2 dengan ikan lumba-lumba, seronok..tapi sekuat manakah enta untuk berenang sehingga ke pantai? nanti makan dan minum bagaimana? marabahaya mendatang nak buat macammana?

pemuda sudah terdiam dan tunduk..terasa perit hatinya kerana tidak sabar..

murabbi menyambung, ya kapal ini banyak cacat celanya..kapal ini cuma ada kelemahan manusia..tetapi untuk terjun dan berenang, bukan itu caranya. lupakah kita pada pantai yang kita usahakan? lupakah kita pada redha Allah yang kita dambakan?

seharusnya kita sabar, dan bersama2 dalam kapal untuk cuba membaiki apa yang dirasakan tidak elok. bukan memencil diri dan teruskan niat untuk pergi..

itu adalah kisah murabbi dan mutarabbi yang keluar dalam majalah tarbiyah di indonesia.

maka sahabat2 yang hebat2 dihadapan saya ini, satu yang ku pinta,

sabar..

sabar dan berserahlah kpd Dia..

istighfarlah di atas ketidak sabaran kita dahulu..semoga Allah kurniakan kita dengan kesabaran para anbiyak..

betapa sabarnya Zakaria sehingga dibelah dua..
betapa sabarnya Nuh ketika dipaling oleh anak sendiri..
hebatnya sabar Ayyub ditimpa bencana dan ditinggalkan anak isteri..
sabarnya Ibrahim atas perintah hijrah Allah membawa hajar dan ismail jauh di tengah gurun..
sabarnya Muhammad dibaling batu oleh warga Thaif, sehingga baginda menahan Jibril dari memusnahkan mereka kerana mendoakan agar ada pembela islam dari keturunan mereka..

Duhai Allah kekasih hati kami..bantulah kami..kuatkanlah kesabaran kami sebagai tanda kami ini pendokong islam..supaya kami tahan dan tak tercicir dari medan ini

ameen

2 comments: