Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Thursday, February 24, 2011

Mula dari benih..



Bismillah..

Seronok kan bila tgk kat satu2 tempat tu, ramainyeee orang yang join program2 islami. skali program tu mmg meriah. yang datang pun ramai..bersemangat..speaker pun hebat2..tempat pun best..makanan pun best..tp yang paling best ialah pengisiannya bertajuk yang glemer, semasa, dan sedap didengar..

bila attend program2 tarbiyah yang macam tu, selalunya terasa diri jeles dan nak buat seperti yang itu di tempat kita juga. kenapa? maybe sebab puas kot bila dapat sambutan dari semua orang camtu. Tapi kita lupa bahawa program sebegitu hanyalah tarbiyah spark yang bersifat sementara. apa yang lebih penting, ialah bagaimana untuk kita follow up peserta yang terkesan dek pengisian, dan bagaimana untuk membawa mereka ke jalan perubahan dan jaga mereka sehingga mereka jadi lebih mantap dari kita.

selalunya setelah habis a big event macam tu, kadang tu ramai pula yang serik dan merasakan dah cukuplah usaha dan amal yang telah dilonggokkan demi acara tersebut berjalan lancar..tarbiyah selepas itu? silakan buat sendiri. nak nak pula bila event yang kita lihat itu diuruskan oleh puluhan orang untuk menjayakannya, dan kita pula bangga mampu buat seperti mereka dengan hanya beberapa orang anggota. dan akhirnya? penat sendiri..dan bertanya dimanakah silapnya strategi dakwah dan tarbiyah ini..

ibarat fitrah pokok..

umpamakan program hebat itu seperti sepohon pokok yang sudah matang. Orang melihat cabangnya tinggi dan mencapah sehingga membolehkan kita menumpang teduh. orang merasakan buanya itu banyak, sedap dan manis. orang bahkan mengambil getahnya, dan benihnya untuk dibuat semaian di tempat lain pula.

menumpang teduh di bawah pokok..


dan semua orang mahukan pokok itu. kita mahukan ia, dan kita mahukan ia sekarang!

bai..kat mane ko nak beli pokok yang terus besar camtu? camne nak angkut dan tanam kat seblah rumah? larat plak nak angkat?

dulu aku selalu ikut ayah ke kebun untuk membantunya membina dusun buah. kadang ku tanam benih pokok..tabur baja..buang semak di sekeliling..pokok durian, dukong, mangga, jambu, rambutan pon ada. tapi waktu pokok ni kecik, cara jaga dia semua serupa je lebih kurang. dan pokok2 ni takde pun berbuah dalam masa dekat. setahun takde. pokok durian dalam 5 tahun camtu kot baru berbuah. bayangkan 5 tahun tu, pergi kebun untuk bekerja, berpeluh,kene duri dan pacat je. mane hasilnya? takde. ayah cakap ni kita tanam skarang ni, untuk anak2 la makan bila kitorang dah besar nanti. aku hanya mengiakan jelah sebab yang penting pastu ayah blanja makan ;)

jangan berteduh bawah pokok ini!

dakwah, tarbiyah, kehidupan manusia, pelajaran, semuanya boleh diambil pelajaran dari kisah pokok ni. Allah ajar kita bahawa kita kene sabar, step by step, kita curahkan kasih sayang kepada benih pokok ni dulu...sampai masanya nanti, dia pula yang akan berbakti kepada kita.

situasi di tempat kita..

bayangkan kalau tarbiyah di satu lokaliti tu baru bermula. dengan ahli yang baru boleh dibilang dengan jari. ilmu, amal dan fikrah pun baru tahap2 tali pinggang kuning, takkanlah kita meletakkan strategi untuk mereka bekerja keras dengan buat event2 besar, atau masuk bertanding dalam MPP misalnya..atau dilambakkan dengan jawatan itu ini, sehingga akhirnya mereka penat sendiri di sana.. anak pokok yang baru berputik sudah disiat kulit untuk getahnya, atau sudah berbaring dibawahnya untuk menumpang teduh. manakan sama hasilnya nak dibandingkan dengan pokok yg sudah lama tertanam. anak pokok baru tumbuh sekaki manakan nampak dari kejauhan..manakan sama glemer program oleh ahli baru dengan ahli ditempat lain yang sudah lama berkecimpung..

sepatutnya sewaktu ahli2 ini masih baru, mereka di siram dengan tarbiyah yang menyegarkan..dibaja dengan baja2 iman..dibuang semak samun yang membantutkan pertumbuhan..mereka belum diharapkan berbuah..bahkan kitalah yang perlu menjaga anak pokok ini agar tak patah ditiup angin. hasilnya? buahnya? mungkin bukan untuk kita..tapi untuk generasi akan datang..sabarlah..

boleh ke berteduh bawah pokok besar ni?


step for beginers yang tak glemer ni tak ramai yang sedar kepentingannya..sebab mereka menyertai kerana terkesan dek pokok yang besar. dek redup teduhnya dari sinaran UV. dirasakan perlu ada pokok seperti ini dirumah kita..tapi bukan dengan cara menebang pokok ini dan ditanam semula, tetapi benihnya itu diambil dan disemai.insyaAllah jika benih tarbiyah ini dijaga dengan baik, akarnya akan menjunam ke bumi, dan pucuknya akan menjulang ke langit. cabangnya akan orang jadikan teduhan, buahnya? tentu sahaja buahnya 'termahal' di pasaran.. dan benihnya akan dijadikan semaian di tempat lain pula..

kuncinya? sekali lagi, sabarlah.. dan berdoalah..


Allahumma tsabbit qulubana fi sabilika..Ya Allah tsabatkanlah hati kami ini dijalan Mu. Semoga kami dapat menanam benih2 tarbiyah di merata tempat, sehingga akhirnya semua ummat manusia berteduh dibawah dahan kasihMu itu.

4 comments:

  1. alhamdulillah, kefahaman beginilah yang kita perlukan dalam jati diri pejuang-pejuang kita. Tidak mudah berputus-asa dan memahami dengan jelas, bahawa perjuangan mana sekalipun, pasti perlukan kesabaran.

    Lebih jauh kita menapak, lebih lama kita bertapak, pasti akan ternampak, tompok-tompok lubang yang perlu segera ditampal agar tidak terkandas perjalanan yang masih panjang, dan agar tidak terkaram perahu yang baru berlayar di samudera luas terbentang.

    Wahai Sang Arjuna, teruskan perjuangan mu, dan kongsikanlah ilmu yang terpendam di dada, dengan rakyat jelata yang sentiasa menanti.

    Sudah terlalu lama kami semua menanti...

    ReplyDelete
  2. salam encik macho,
    dalam diam ada blog ek..tak ckp pon..
    keep on writing bro.bes baca tulisan ko

    ReplyDelete
  3. i can't help but feeling worried looking back at those seeds, and thinking about me leaving them so soon

    i am not yet being a good farmer to them.....

    kadang2 diorg tak dapat cahaya tu,sbb i blocked
    kadang2 diorg tak cukup air,sbb i didn't share

    but those seeds will surely grow into a mature big trees, it is just me that slower them down

    it is just me yang tak sedar time is nearly out

    jazakallah

    ReplyDelete