Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Sunday, September 12, 2010

adakah aku bersyukur

bismillah..

Allah kata, sesungguhnya sedikit daripada hamba-hambaku yang BENAR BENAR bersyukur..(saba:13)

hmm..persoalan syukur ni, selalu dibangkitkan..dah 2 minggu kat masjid greater lafayette ni khutbah pasal bersyukur..aku? ntah..tidor kot waktu dgr khutbah sebab tu tak reti2 beryukur..haih..

kenapa aku tak benar benar bersyukur?

sebab selalunya bila tgk kelebihan2 kat orang lain..sering sahaja rasa nak apa yg dorg ada..slalu nak komplen..benda tak memuaskan hati..nak yang lagi power..

ape lg yg aku nak? aku rasa hidup aku kat US ni dah paling terhebat aku boleh kecapi sebagai student kot..


rumah paling dekat ngan masjid, paling dekat ngan kelas. dua tiga tapak je..kata org kentut kat rumah, kat masjid pon boleh bau..bayar pon murah..(pun rasa jauh dan berat untuk ke masjid dan kelas)..kalo sekarang pon berat nak ke masjid..jangan harapla bila dah keje, dah kne naek kete utk ke masjid tu baru nak blajar ke masjid..

keretaku kurasa antara kereta paling cool yang org boleh ada..pendekar mustar nama diberi..berkilat2 hitam itu emas. walaupun share duit ngn kawan2 tp tetap cool ;) ada van hijau buruk lagi untuk digunakan untuk hal hal lain..kenderaan untuk bergaya ada, untuk bekerja pun ada..yet still rasa cam nak beli moto lah..cam nak beli kapal terbang lah..kawan2 guna kotor kete sikit dah terjegil bijik mata cam nak terkeluar pon ada..macamla nak bawak masuk kubur kete tuh..hisy tak reti bersyukur btol..

talipon pon talipon antara yang paling ramai org sebut2 rasanya..boleh sms unlimited, boleh online boleh itu boleh ini..makan je takleh walaupun nama dia cam nama buah..pon still nak komplen calar2 skit lah..besar sgt lah..ape lah..

CPU kat rumah tu antara cpu yg terhigh-end antara student2 kat sini kot..processor not bad..operating system power maximum windows 7 ultimate 64-bit..laptop kecik lagi ada untuk kemudahan dibawa kemana-mana untuk online dll..pon still nak komplen cpu panas la, bunyik cam motobot la, besar cam kapal selam la..laptop lembab lah..usrah online slalu malas2 jugak..hmm

duit masuk 2 minggu sekali sebab kerja part time..walaupun tak banyak tp taklah sedikit..cukupla untuk keperluan bulanan..tp pun slalu nak bandingkan dengan budak2 yg dapat scholarship tu..dorg dapat lagi banyak..nape? nape aku dpt lg sikit? nape aku kene kerja baru dapat duit? dorg goyang2 kaki pejam2 mata sket leh dapat duit free2..

maka nikmat tuhanmu yang manakah yg kau dustakan..? (ar-rahman: disebut 23 kali)

dalam banyak2 nikmat yg Allah bg tadi..yang mane sangat yang aku gunakan untuk jalanNya? apakah semua itu aku jadikan berhala dalam hati, atau jadikan alat untuk berbakti?

pesan naqib ku dulu, dunia ni peganglah di tangan..jangan disemat di dalam hati..sebab tak muat nak simpan dunia dalam hati ni..kadang tu sampai terpaksa korbankan tuhan..korbankan akhirat..

astaghfirullah..
berhala kah yang aku simpan ni?

tuhan..leraikanlah dunia yang mendiam di dalam hatiku..
kerana diriku tidak termampu..mengumpul dua cinta..



ku pilih cintaMu berbanding cinta kepada dunia ini..
terimalah taubatku andai pernah bertuhankan selainMu..
ampunkan aku andai pernah membesarkan dan memegahkan diriku..
sungguh hanya Kau yang Maha besar dan Maha Agung

No comments:

Post a Comment