Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal [Al-Imran:190]

Wednesday, February 2, 2011

kita masih ada kita..

Bismillah..


Apakah nilai harga sebuah persahabatan? adakah nilainya sama dengan nyawamu? adakah hanya sekadar perbalahan kecil dan salah faham, sudah mampu membuatkan kau membenci dia, dan serik untuk bersahabat lagi?

Sedangkan Rasulullah pun ada Abu Bakar,sahabat baik yang rapat dengan baginda. Umar, yang sanggup menghunus pedang untuk siapa yang menyakiti baginda. ini membawa erti bahawa sahabat baik ini adalah suatu fitrah. bukan mengada-ngada nak ada bff lah ape lah..

sahabat yang baik, adalah sahabat yang bila kita lihat muka dia, menambah keimanan kita kepada Allah. bila kita dengar suara dia, terasa macam nak menambah amal. kadang2 bila kita dekat dengan dia, kita rasa takut, kita rasa diri ni banyak sangat buat maksiat dan dosa. benci tau bila dia ni datang dekat dengan kita, rasa diri hina, malas, tak cukup amal. tapi kalau dia tak datang, tentulah lebih banyak maksiat yang kita dah lakukan..tentulah hati ini sudah keras dan hitam..tentulah syaitan tidak lagi memandang kita kerana bagi syaitan, kita dah boleh 'urus' diri sendiri.

sahabat dengan sahabatnya yang lain adalah ibarat cermin. bukan sekadar untuk menampakkan aku ni hensem, tetapi yang lebih utama sebagai tempat untuk aku rujuk sewaktu nak menyikat rambut, nak membuang misai/janggut, nak memicit jerawat. paham la tu kan? ada ke org waktu tgk cermin, nampak jerawat kat muka dia pastu gi marah cermin tu sebab cermin tu penipu. ada ke? gila kot org tu..

mafhum hadith Rasulullah, tidak sempurna iman seseorang itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri. atau orang mukmin dengan mukmin itu ibarat satu jasad. sekiranya sakit satu anggota, anggota lain akan turut terasa kesakitannya.

bahasa pasarnya ialah, kalau sahabat tu masuk rumah, dan terus ke dapur mencari nasik dan lauk dan kita tak rasa apa2 pun yang salah dengan itu...ataupun tgh makan nasi, kita taruh lauk baek punya dalam pinggan konon2 nak makan yg tu last la kan.. tiba2 dia amik yang kita dok simpan tu..ape kita rasa? kalo masih ada rasa cam nak lempang dia, means kita belum lagi jadi sahabat yang terbaik untuk dia.

nilai persahabatan bagiku

di sebalik aku yang kelihatan riang dan gembira ini..terdapat satu jiwa. satu jiwa yang sangat sangat menghargai erti sebuah persahabatan. sangat.. kerna bagi aku, tanpa sahabat-sahabat yang mencorakkan aku, aku tidak menjadi seperti ini sekarang..

dulu, waktu zaman budak2 dulu, aku tak rapat sangat ngan family..so these friends of mine, they are my family at that time. they are a lot closer to me. aku ceritakan dan kongsikan segalanya dengan mereka sebab aku tak kongsi ngn keluarga. waktu tu aku rasa cari pasal la kalo share ngn ummi dan ayah. haha..
sahabat bagi aku, adalah diri aku, tapi dalam jasad yang lain. aku dan dia sangat memahami satu dan lain, sampai tak persoalkan ape yang dia buat untuk kebaikan aku sebab aku tau dia buat itu sebab sayangkan aku.

bukan bermaksud dengan sahabat kita ni, kita tak pernah bergaduh. yes, aku pernah bergaduh dengan kawan2 baik aku tu. ada yang aku libas dengan tuala sampai lebam2..ada yang aku baling shampoo sebotol kat dia..ada yang aku flying kick dari belakang. ada yang pernah aku benci seluruh hati pada waktu tu..tapi, siapa yang aku nak tipu? kasih sayang antara kami ibarat air, dicincang takkan putus. sehinggalah TUAN PAIP menutup pili air, sehingga itulah kasih sayang antara kami akan sentiasa bertaut. insyaAllah.

tapi sehingga waktu itu tiba, kami akan sama-sama sedaya upaya menjaga kami dari melakukan maksiat kepada Allah.

ye seperti biasa, dengan kawan baik yg dah bertahun, pasti akan kalah juga dengan gadis yang mungkin baru dikenali beberapa bulan. aku akui fitrah kawan2 aku setakat ni takdela senget..insyaAllah semuanya akan menuju ke gerbang perkahwinan dengan wanita. bukan dengan aku.

kadang tu, ada benda yang boleh menggegarkan persahabatan ini. tapi aku sanggup aku dimarahi oleh mereka sebab tidak mahu mereka terlibat dengan maksiat, asalkan aku tahu kelak insyaAllah api neraka tidak ada sebab untuk menyentuh kulit mereka. aku sanggup dipersalahkan sekarang, dan mungkin aku akan terpaksa melepaskan persahabatan kita secara zahir, namun aku memandang dan mengikutimu dari jauh. sekiranya kau terjatuh lagi, jangan khuatir..akulah insan yang akan menyambutmu.

Dan akan sampai satu masa, di mana aku akan terpaksa melepaskan mereka untuk mereka bina keluarga mereka sendiri. bermaksud mereka ada lagi tanggungjawab yang lebih besar. menjaga dan membesarkan isteri2 serta anak2.. aku anggap bakal2 isteri mereka sebagai adik2 aku sendiri. kalau calon mereka ni aku kenal, dan mereka juga kawan aku, I will do my best, untuk persiapkan mereka berdua menjadi bakal ibu dan ayah yang terbaik di dunia. yang akan menjadi lubuk keturunan2 yang baik2 dan berserah diri kepada Allah. ini janjiku pada diriku sendiri.

kepada Allah ku panjatkan doa.

Ya Allah Ya Hannan, Ya Rahim, Ya Rahman..suburkanlah cinta dan kasih antara kami, tautkanlah hati kami..sehingga kami bertemu semula di syurgamu ya Allah..

Ampunilah dosa-dosa semua sahabat2 ku yang pernah aku kenali sejak aku mula mengerti akan dunia ini..Kau ampunilah dosa mereka, Kau limpahkanlah hidayah kepada mereka agar mereka kenal dan bersama dalam jalanMu yang sebenar..

Ya ilahi, Kau jagalah mereka di mana sahaja mereka berada. Kau berikanlah ujian-ujianMu kepada mereka, agar sentiasa mereka kembali dan mencariMu. agar mereka tak lupa kepadaMu.

Kau jadikanlah kami, sertakanlah kami dalam barisan orang-orang yang memperjuangkan agamaMu.

Ameen ya Rabb..Ameen ya Rabbal Alamin.


aku masih kenal, ingat, dan hubungi kawan2 yg rapat ngn aku, sejak aku tadika. these are some of the pictures dalam computer aku. rakaman-rakaman memori yg lain sentiasa tersemat di hati sanubari aku.

ni gambar waktu skolah SMANH



dorg ni dah buat rumah aku cam umah sendiri..



budak asrama SMKSP tahun dua ribu lebih


some of the names yang mengisi memori aku dulu..

Tadika Ihkam: Fathi Tahir, Anas Kamarudin
SRIAAG: Abdul Rahman Mad Admara, Mus'ab Umair Hasan, Asqalani Asyraf
SMANH: Neezam Ariffin, Rosdi(mia), Zuwairi, Shakir Shafiee, Izzudin Zainal Abidin
SMKSP: Zulazizi Mohammad, Khairul Rusydi, Hassan Sukiman, Zahid Wahab, Hazim, Shahrul Abu Bakar (sambest)
KUiTTHO: Suharto Keneddy, Kaviarasan A/L Murugaya, Zulfadhli, Abdul Majid Zulkepli, Abu Ubaidah, Suria Affandi, Raynullah
US: yang ni takleh declare lagi sebab masih ada kat sini. kang diorg perasan pulak. haha..Budak usrah aku takyah citelah..sorg kentut pun bau ramai2 amik sikit sorg..walaupun senyap dah boleh kenal sape yg melepas tu..cit..

mintak maaf kepada nama yang aku tak tertulis..bukan sengaja aku tanak tulis cuma nnt panjang sgt.

dan kepada yang perempuan, pun aku tak tulis jugak sebab dikhuatiri anda akan diserang oleh peminat2 I yang lain ;p. You know who you are. I am still your buddy, sampai ada lelaki soleh yang akan menyuntingmu. kalo tak soleh, meh kita solehkan sama2. Lepas kawin, takleh la kan..kang aku kene balun pulak ngn suami.adeh.

Walaupun tak semua mereka akan baca warkah ini..tapi ini untuk korang (dan yang sudi membaca posting ni, untuk korang juga..)



12 comments:

  1. nice.terharu.bgus.berisi

    ReplyDelete
  2. what about youself?? :)

    ReplyDelete
  3. wah3...maken aktif hapdet blog...bguih2..xsesia aku jd sifu ko...

    "You know who you are"...aku nk prasankn diri bleh?haha.. whtever hppen,as time flies,u'll olwez b my best male buddy...(dh mcm nominees utk oscar award aa plk kn..)oh mebbe,2nd best..sb yg the best bakal muncul xlme lg..huhu...

    trime kaseh sahabat... =)
    -u noe who i am-

    ReplyDelete
  4. thanks to all anonymous

    what about myself what?

    yes I know who you guys are -_-'

    ReplyDelete
  5. haha..tensen je kn klu gune anonyms...k,fine..aku gune akaun sndri plak....pueh ati..? huuhuu...

    ReplyDelete
  6. ko punya anon tu aku kenal sgt lah..takde sape yg bm dia lebih serabut dari ko..haha

    ReplyDelete
  7. terima kasih... =)

    ReplyDelete
  8. =)....Encik Macho pnye story...dr dlu smpai skrg...same jer....huhu

    ReplyDelete
  9. kalo lain2 ceritanya..nanti orang pening pulak cik anon ye..

    ReplyDelete
  10. nama aku paling first dalam list kuittho. hehe

    ReplyDelete